Czekoladowy torcik z czereśniami

11:00




Wczoraj w nocy wróciłam z Zakopanego. Przywiozłam z sobą mnóstwo wrażeń i pozytywnej energii. Aktywny wypoczynek zdecydowanie mi posłużył.
 Myślę, że będzie mi bardzo brakować gór... tym bardziej teraz, gdy pogoda nie rozpieszcza, a wręcz dołuje i odbiera apetyt.
...ale zaraz, zaraz!
Wczoraj obchodziłam także swoje urodziny. I moja babcia.
Więc... to był idealny powód, by zrobić coś bardzo pożytecznego! Np. powyższy tort :) 
Podczas wyjazdu, pomimo wielu wrażeń, ogromnie brakowało mi pieczenia domowych słodkości, toteż zabrałam się za to ciacho z wieeelkim zapałem. I chociaż dostałam swój tort (lodowo-bezowy <3), czułam się zobowiązana przygotować coś specjalnego dla babci...
i padło na biszkopt. 
W dodatku kakaowy.
 Z kremem jogurtowo-twarożkowym.
 Pojawiły się również czereśnie, których u mnie zawsze pod dostatkiem. 
Torcik był pyszny, lekki i nieprzesłodzony. Może nie wyszedł jak dzieło kulinarnej sztuki, ale na urodzinowym stole prezentował się całkiem elegancko.
Zapraszam ;)!




Składniki (na tortownicę o śr. 23 cm) :



Biszkopt kakaowy (źródło KLIK)

  • 6 jajek (oddzielnie żółtka i białka)
  • 12 łyżek cukru
  • 8 łyżek mąki
  • 4 łyżki naturalnego kakao
  • 2 łyżki soku z cytryny



Żółtka utrzeć z cukrem do białości na wysokich obrotach miksera. Następnie wsypać przesianą mąkę i kakao. Dodać łyżkę soku z cytryny, ponownie ucierać do połączenia wszystkich składników. Białka ubić na sztywną pianę, dodając w trakcie resztę soku z cytryny. 
Dodawać partiami do kakaowej masy, delikatnie mieszając. Przelać do tortownicy (wysmarowanej wcześniej tłuszczem). Piec przez ok. 40-50 min. w temperaturze 160 stopni do tzw. ,,suchego patyczka". Gorący biszkopt wyjąć z piekarnika i upuścić z wysokości kilkudziesięciu centymetrów, by zablokować pęcherzyki powietrza. Studzić na kratce.


Krem jogurtowo-twarożkowy


  • 300 g jogurtu naturalnego
  • 300 g twarożku (ja użyłam TEGO)
  • 2/3 szklanki cukru pudru
  • ok. 100 g mleka w proszku (można zastąpić budyniem)
  • 2 łyżki żelatyny 
  • 200-300 g wydrylowanych i odszypułkowanych czereśni 


Żelatynę rozpuścić w niewielkiej ilości letniej wody (ok. 1/4 szlanki). Jogurt utrzeć z cukrem, stopniowo dodając twarożek i mleko w proszku. Na koniec wymieszać z żelatyną.
Ostudzony biszkopt przekroić na dwa blaty. Można nasączyć dowolnym likierem wymieszanym z wodą. Na pierwszym blacie ułożyć ciasno obok siebie czereśnie. Następnie wlać krem. Wyjdzie dość lejący, dlatego zalecam zrobić to w tortownicy, by nic nie wyciekło. Przykryć drugim blatem biszkoptu. Wstawić do lodówki na 1-2 h. 


Wykończenie

  • 200 g śmietanki 30%
  • łyżka cukru pudru
  • usztywniacz do śmietany (opcjonalnie)

Zimną śmietankę (najlepiej prosto z lodówki) ubić na sztywno z cukrem pudrem. Opcjonalnie można użyć usztywniacza do śmietany. Posmarować nią wierzch tortu. 


Dekoracja

  • garść czereśni z szypułkami
  • starta lub posiekana gorzka czekolada
  • konfitura/dżem (u mnie z czarnej porzeczki)

Na koniec torcik można posypać startą czekoladą, ułożyć czereśnie i np. wykończyć kilkoma łyżkami (podgrzanej wcześniej) konfitury. 
Gotowy tort przechowywać w lodówce. 






Udanych wypieków!



You Might Also Like

0 komentarze

FlyB - Kulinaria

Facebook

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów

Wyświetlenia