Największe żywieniowe mity cz. 1

14:34







Tym wpisem chciałabym rozpocząć nową serię dotyczącą popularnych mitów żywieniowych. Jestem przekonana, że każdy chociaż raz się z nimi spotkał. Chcesz się zdrowo odżywiać,a może schudnąć? Odstaw ziemniaki! Unikaj tłuszczów! Nie jedz po 18:00... (chociaż nie wiem, czy ktoś jeszcze w to wierzy). Przez jakiś czas żyłam przekonana o ich prawdziwości, ale poczytałam, doinformowałam się trochę i teraz wiem jak wielu rzeczy byłam nieświadoma.
 W dzisiejszej części zestawiłam kilka najpopularniejszych mitów. A Wy piszcie w komentarzach, o czym chcielibyście poczytać w następnej części! :)

Mit 1 : Węglowodany tuczą





Pierwszym zasadniczym błędem, jaki popełniają osoby pragnące zadbać o sylwetkę jest ograniczenie węglowodanów. A przecież to one są podstawą naszej piramidy żywieniowej! Musimy jednak zwrócić uwagę na węglowodany złożone, które dostarczają wolno uwalnianej energii, dzięki czemu sycą na długo i nie powodują nagłego spadku cukru we krwi. Produkty, które są ich świetnym źródłem to m.in: kasza gryczana, kasza jaglana, ryż brązowy, płatki owsiane, pieczywo pełnoziarniste, makaron pełnoziarnisty... wszystko, co zawiera pełne ziarno!
Z kolei węglowodany proste, jak np. pszenne bułeczki, drożdżówki, słodkie płatki śniadaniowe, biały ryż i makaron, zawierają znacznie mniej błonnika, który zawarty jest w produktach pełnoziarnistych. Chłonie on wodę i pęcznieje w żołądku, przez co powoduje uczucie sytości i przeciwdziała zaparciom.


Mit 2: Pieczywo tylko ciemne





Wspomniałam już o tym przy okazji węglowodanów.
Najzdrowsze pieczywo to takie upieczone z mąki żytniej lub razowej, najlepiej na naturalnym zakwasie. Taki chleb zawiera cenny błonnik, witaminy z grupy B i składniki mineralne. Wybierając pieczywo powinniśmy kupować je w zaufanych piekarniach. Niestety, producenci często oszukują dodając do jasnej mąki karmel, który barwi chleb, przez co ten sprawia pozory tego ,,ciemnego" i ,, zdrowego". Nie dajmy się oszukać! Prawdziwie razowy chleb jest ciężki, lekko ,,gliniasty" i ma szarobrązowy kolor. To w nim znajdziemy wszystkie wartościowe składniki m.in.: witamina E, witaminy z grupy B, składniki mineralne: żelazo, magnez cynk, miedź, a także błonnik. 
 Jednak z błonnikiem, jak ze wszystkim innym nie należy przesadzać. A już w ogóle, gdy zapominamy o odpowiedniej podaży wody. Od czasu do czasu wręcz wskazane jest, by zjeść także i jasne pieczywo.


Mit 3 : Cukier brązowy zamiast białego




Różnią się one sposobem wytwarzania. Ten biały, rafinowany, wytwarzany jest z buraków cukrowych. W trakcie produkcji zostaje pozbawiony melasy buraczanej, czyli ciemnobrązowego syropu, który zawiera substancje odżywcze. Z kolei cukier brązowy, nierafinowany (nie oczyszczany przemysłowo) produkowany jest głównie z trzciny cukrowej. Zawiera między innymi żelazo, magnez, wapń, potas. Jednak musimy pamiętać, że cukier ten jest nadal sacharozą niemal w czystej postaci. A tej powinnyśmy unikać lub chociaż starać się ograniczać.

Mit 4 : Margaryna zamiast masła






Dylemat dotyczący wyboru masła i margaryny od zawsze wzbudzał wiele kontrowersji - oba smarowidła mają swoich zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników.
Dzięki tłuszczowi możemy przyswoić witaminy A, E, K i D, a także dostarczyć NNKT (nienasycone kwasy tłuszczowe). W rozsądnych ilościach jego obecność w diecie jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
 Jednak który wybór będzie najlepszy dla naszego zdrowia?


Masło


Produkt o zawartości tłuszczu mlecznego w granicach od 80% do 90%. Powstaje wyłącznie ze śmietany. Absolutnie nie nadaje się do smażenia z powodu niskiej temperatury dymienia. To świetne źródło witamin A, E i D. Kaloryczność w 100 g wynosi ok. 750 kcal.

Margaryna

Otrzymuje się ją z nierafinowanych olejów nieutwardzonych oraz tłuszczów roślinnych utwardzonych. Tłuszcze te, w wyniku uwodornienia straciły praktycznie wszystkie swoje dobroczynne właściwości i pojawiły się w nich izomery trans, podnoszące poziom złego cholesterolu. Co ważne, są one obecne takżę w produktach cukierniczych, słonych przekąskach (chipsy, krakersy), dania typu fast food, frytki. Jeśli lubisz margarynę, wybieraj te miękkie, kubkowe - taka margaryna zawiera nawet do 80 % nieutwardzonych (zdrowszych) olejów.


Osobiście jestem i zawsze będę zwolenniczką naturalnych, nieprzetworzonych produktów. Co prawda, dobra jakościowo margaryna nie jest zła i nawet zawiera więcej witamin niż masło (A,D i E), ale... są one wzbogacane sztucznie. Dlatego wybieram MASŁO!



Mit 5 : Produkty typu ,,light" pomogą schudnąć



Nie wiem, czy ktoś jeszcze w to wierzy, ale czuję się w obowiązku, by o tym napisać. Osoby, które pragną schudnąć i przeprowadzić zmiany w swojej diecie, najczęściej zastępują normalne produkty jedzeniem typu ,,light" , ,,fit" itd. Owszem, aby osiągnąć swój cel powinny spożywać mniej kalorii, co nie oznacza, że muszą rezygnować z naturalnego pożywienia. :) Produkty z obniżoną ilością tłuszczu lub cukru, najczęściej zawierają mnóstwo innych dodatkowych składników, m in. z ,,E" cośtam i wieloma innymi, trudnymi w wymowie nazwami... A jak wiadomo, nie służą one zdrowiu. 
Moja rada - wybierajmy naturalne produkty! Masło, twaróg półtłusty, mleko 2% itd. Żadne ,,light" , ,,fit" i tego typu historie! :) Co z tego, że mają mniej kalorii, jak nie wnoszą nic pozytywnego do naszego organizmu... Trzeba tylko we wszystkim umieć znaleźć umiar. 

Źrodła pomocnicze:

http://w-spodnicy.ofeminin.pl/Tekst/Zdrowie/528992,1,Chleb-razowy--chleb-bialy--chleb-razowy-czy-bialy.html

http://ulicaekologiczna.pl/zdrowe-jedzenie-odzywianie/cukier-bialy-kontra-brazowy/

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/tluszcze-w-naszej-diecie-olej-oliwa-maslo-czy-margaryna_38210.html

http://kobieta.onet.pl/zdrowie/zycie-i-zdrowie/co-jest-zdrowsze-maslo-czy-margaryna/snzep


You Might Also Like

0 komentarze

Wyświetlenia