Zdrowy tryb życia - jak zacząć?

17:46


Bez względu na ślepe podążanie za modą, czy zwyczajną chęć utrzymania dobrej wagi i samopoczucia, coraz więcej osób decyduje się na radykalne zmiany w swoim życiu. 
Przecież wystarczy trochę ograniczyć słodycze, zacząć jeść warzywa, owoce... no i oczywiście ruszyć tyłek! (od czasu do czasu...)
W rzeczywistości nie jest to takie proste. Zmiany te wymagają nie tylko ogromnej motywacji i samozaparcia, ale i ... wiedzy. Dlaczego? Żeby przypadkiem nie nabawić się chociażby niedoborów na skutek ograniczenia wielu produktów. Niestety wiem coś o tym, chociaż zaczynałam z pozoru niewinnie (o czym  wkrótce powstanie osobny post). W każdym razie od tamtej pory jeszcze bardziej zainteresowałam się zdrowym gotowaniem. Ale takim naprawdę zdrowym (z uwzględnieniem wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.) Nie jestem żadnym specem, wciąż popełniam błędy, ale nie zamierzam przestać robić tego, co kocham. Ponad wszystko zależy mi na dobrym samopoczuciu i zdrowiu. Poprzez udostępniane przepisy, a teraz również porady i ciekawostki (wkrótce!), pragnę pokazać, że racjonalne odżywianie może być ciekawe i smaczne! Tylko trzeba dać sobie dużo czasu i nie robić niczego wbrew sobie... :)
Wraz z moją mamą, prezentuję dzisiaj kilka informacji, które mogą pomóc Wam polubić swoje ciało i zmotywować się, by w końcu dać mu to, co najlepsze. :)



Ustal sobie cel!

,,Nigdy nie rezygnuj z celu, tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie." 
 (H. Jackson Brown Jr.)

Zastanów się dobrze, co skłoniło Ciebie do podjęcia takich zmian. Ustal punkt dojścia, np. ,,lepsze samopoczucie" , ,,poprawa kondycji", czy ,,zrzucenie 5 kg". Początki na pewno będą o wiele łatwiejsze, gdy obierzesz sobie konkretny cel!







Załóż dzienniczek posiłków!


Często nie wiemy dokładnie, co i w jakich ilościach zjadamy. Z braku czasu bądź chęci wybieramy drogę na skróty i zamiast np. zdrowej kanapki w porze lunchu, w pośpiechu zaspokajamy głód batonikiem. 

Jeśli chcesz zmienić swój sposób odżywiania, świetnym rozwiązaniem będzie założenie swojego dzienniczka, w którym notować będziesz wszystkie swoje posiłki i przekąski, a także pory ich spożywania. Nie zapomnij także o napojach. W ten sposób bliżej przyjrzysz się swojemu odżywianiu, a także łatwiej Ci będzie wyeliminować niezdrowe produkty z diety. Zaczniesz dbać o regularność posiłków, odpowiednie nawadnianie, a może nawet zainteresujesz się gotowaniem. ;)






Jedzenie co 2,5-4 h - czy ma sens?


Powszechnie uważa się, że przerwa pomiędzy posiłkami powinna wynosić nie więcej niż 4 h i nie krócej niż 2,5 h. Czy to prawda? Owszem, jest w tym jakiś sens. Przede wszystkim wtedy, kiedy mamy rozregulowany metabolizm i potrzebujemy przyzwyczaić nasz organizm do regularnego jedzenia, w celu wyeliminowania chociażby napadów głodu, czy notorycznego podjadania. Mimo wszystko niejednokrotnie przekonałam się, że przerwa dłuższa o godzinę, czy dwie nie wyrządzi dużej krzywdy. ;) O ile poprzednio zjedliśmy pożywny, dobrze zbilansowany posiłek, składający się z kombinacji zdrowych węglowodanów, białka, tłuszczy i witamin!




Wsłuchaj się w swój organizm!

,,To, co dla jednego jest pożywieniem może być trucizną dla drugiego."
-  jak mawiał Lukrecjusz 75 lat p.n.e

Nie ma określonej diety dla wszystkich ludzi. Każdy z nas jest inny i różni nas wiele czynników, chociażby płeć, wiek, waga czy wzrost, które mają wpływ na określony sposób odżywiania. Żyjemy w czasach, w których jesteśmy bardziej podatni na różne choroby, infekcje i nietolerancje pokarmowe.
Dotyczy się to także pór posiłków. Regularne jedzenie jest istotne, jednak jeśli zrobimy sobie o jedną godzinę przerwy dłużej - nic się nie stanie. To ma być zdrowym nawykiem, a nie przykrym obowiązkiem.





Zdrowe odżywianie, nie dieta


Panuje takie przekonanie, że przejście na zdrowy tryb życia wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, rezygnacją z ulubionych produktów i ciągłym kontrolowaniem kalorii...  zmień swój sposób myślenia! Niech zmiany, które chcesz wprowadzić w swoim życiu, następują stopniowo. Przecież nie musisz od razu rezygnować z ukochanej czekolady czy ciastek. Jeśli masz ochotę - zjedz! (tylko nie całą paczkę naraz ;)) Zdrowe odżywanie to nie kara, a element długofalowych zmian w Twoim życiu.
Najlepiej stopniowo ograniczaj te ,,mniej zdrowe"produkty. Sama w ten sposób zaczynałam i do tej pory nie trzymam się ściśle wszystkich reguł. Bo lubię podjeść sobie czekoladę, ciastka, lody...  kto nie lubi? ;) Ale poza tym jem zdrowe posiłki i wiem, że mojemu organizmowi niczego nie brakuje.




Eksperymentuj w kuchni!



Staraj się szukać zdrowych zamienników. Korzystaj z naturalnych, sezonowych produktów. Wykaż się kreatywnością w kuchni! Kotlet schabowy na obiad? Czemu nie! Zamiast bułki tartej do panierki, użyj płatków owsianych. Nie smaż na głębokim oleju - upiecz. Dodaj kaszę gryczaną i ulubioną (domową!) surówkę - zdrowy posiłek gotowy. :)






Rusz się!


Nie musisz od razu biegać maratonów. Kluczem do sukcesu jest znalezienie ulubionego sportu. Masz do wyboru wiele opcji: jazda na rowerze, długie spacery, pływanie, taniec czy fitness. Tak naprawdę każda forma aktywności jest dobra. Ponadto ruch wyzwala endorfiny, co w połączeniu ze zdrowym odżywianiem może pomóc w walce z jesienną chandrą. ;)

,,Ludzie, którzy tracą czas czekając, aż zaistnieją najbardziej sprzyjające warunki, nigdy nic nie zdziałają. Najlepszy czas na działanie jest teraz!" (Mark Fisher)





Na zdjęciach ja wraz z mamą, która jest trenerem personalnym, nauczycielką w-fu i moją najlepszą przyjaciółką. :) Towarzyszy mi w mojej aktywności fizycznej i wspiera na co dzień, również w pisaniu tego bloga.



You Might Also Like

0 komentarze

Wyświetlenia