Propozycje przekąsek, które wyjdą Ci na zdrowie!

15:38




Często bardzo ciężko jest oprzeć się pokusie podjadania. Popularne przekąski raczej nie należą do lekkostrawnych i zdrowych, a mimo to czasami trudno przejść obok nich obojętnie...
 Co najlepiej wybrać, aby nie tylko zaspokoić zdrowo głód między posiłkami, a także zadowolić swoje kubki smakowe? Oto kilka moich ulubionych propozycji. :)


1. Warzywa z dipem jogurtowym



Warzywa to niskokaloryczna skarbnica wielu witamin. Same w sobie są bardzo zdrową przekąską, ale po jakimś czasie mogą się znudzić... dlatego proponuję zrobić do nich dip jogurtowy!


Jak przygotować?


  • wybierz ulubione warzywa, np. marchew, paprykę, seler naciowy
  • umyj, osusz i pokrój w słupki 
  • przygotowuj dip jogurtowy - w tym przypadku wybierz jogurt o zawartości tłuszczu nie mniejszej niż 2%. Tłuszcz pomoże przyswoić witaminy pochodzące z warzyw, dlatego wystrzegajmy się produktów light.
  • dowolną ilość jogurtu (ja proponuję 1/2 kubeczka) dopraw wg uznania - to może być oregano, ostra papryka, czosnek, sól i pieprz... wszystko zależy od upodobań smakowych 

Takim sposobem otrzymujemy bardzo zdrową, bogatą w witaminy i błonnik przekąskę! 


2. Serek wiejski z owocami i orzechami




Uwielbiam serek wiejski i jem go na różne sposoby i w różnych kombinacjach smakowych. :D Ostatnio odkryłam nawet, że smakuje wyśmienicie także na ciepło!
Dlaczego tak bardzo go lubię? Otóż jest naturalnym, nieprzetworzonym produktem o bardzo wysokiej wartości odżywczej! Nie dość, że niskokaloryczny, to w dodatku stanowi doskonałe źródło pełnowartościowego białka, wapnia oraz niezbędnych aminokwasów. Najlepszy naturalny, bez zbędnych dodatków.


Jak przygotować?

  • wybierz porcję ulubionych owoców - porcja to ok. 100 gramów jadalnych części produktu (odpowiada to średniej wielkości jabłku, jednemu bananowi, czy 1/2 szklanki drobnych owoców)
  • wybierz ulubione orzechy - mogą być włoskie, laskowe, pistacjowe... porcja powinna wynosić nie więcej niż 20-30 gramów 
  • owoce umyj pod zimną wodą, osusz i pokrój
  • wszystkie dodatki wymieszaj z opakowaniem (200 g) naturalnego serka wiejskiego 
Serek wiejski - źródło białka ; owoce - witaminy ; orzechy - jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Na zdrowie! 


3. Jogurt naturalny z jabłkiem, rodzynkami i cynamonem




Kolejne bardzo smaczne i zdrowe połączenie.
Jogurt to źródło świetnie przyswajalnego białka, które jest lżej strawne w porównaniu do mleka. Dlaczego? Otóż w procesie fermentacji mlekowej bakterie przetwarzają cukier - laktozę, na kwas mlekowy. To bardzo istotne, ponieważ wielu ludzi ma nietolerancję laktozy, co obawia się niestety dolegliwościami ze strony układu pokarmowego... Jogurt wspomaga także świetnie nasze jelita, dostarczając im bakterii fermentacji mlekowej, dzięki którym pozbywamy się z organizmuy szkodliwych substancji pochodzących od złych bakterii.
Jabłka dodatkowo są skarbnicą witaminy C, a dzięki zawartości pektyn doskonale oczyszczają organizm z toksyn.
Właściwości rodzynek także są nie do przecenienia. Poprawiają pracę układu sercowo-naczyniowego, obniżają poziom cholesterolu i zapobiegają osteoporozie.


Jak przygotować? 


  • umyte jabłko ze skórką przekrój na pół, pozbaw gniazd nasiennych, następnie pokrój w kostkę
  • garść rodzynek przepłucz, następnie namocz przez ok. 15 minut w letniej wodzie, odcedź
  • kubeczek jogurtu o zawartości tłuszczu nie mniejszej niż 2% wymieszaj z jabłkiem, namoczonymi rodzynkami, a następnie posyp cynamonem

Taki jogurt z dodatkiem jabłka, rodzynek i cynamonu nie tylko poprawi trawienie, ale także będzie stanowił niezwykle smaczną i zdrową przekąskę, która świetnie zaspokoi apetyt na wszelkie słodycze. :) 



4. Wafle ryżowe z serkiem, wędzonym łososiem i ogórkiem



Wafle ryżowe to jedna z najpopularniejszych przekąsek. Wafle są lekkie, smaczne i długo zachowują świeżość. Wiele osób chętnie po nie sięga, nierzadko w zastępstwie pieczywa. Jednak należy pamiętać, że wciąż pozostają produktem wysoko przetworzonym. W procesie ekstruzji tracą wiele witamin i aminokwasów, m. in. lizynę.
Nie są tak zdrowe i wartościowe jak mogą sugerować opisy producentów, ani wcale takie złe. Jakby nie patrzeć, ich jedynym składnikiem jest ryż (przeważnie brązowy , ten zdrowszy), co czyni je bogatymi w błonnik i pewne ilości witamin - niacyny, magnezu, cynku, miedzi i manganu. Są także produktem bezglutenowym, a więc korzystnym dla osób zmagających się z celiakią.
Sama lubię wafle i ciężko mi z nich zrezygnować, dlatego uważam że mogą znaleźć swoje miejsce w dobrze zbilansowanej diecie.  ;) A kilka takich wafli w połączeniu z serkiem, wędzonym łososiem i ogórkiem może stanowić całkiem smaczną i zdrową przekąskę. :)

Jak przygotować? 

  • wafle ryżowe posmarowuj niewielką warstwą naturalnego serka kremowego
  • na waflach połóż plastry wędzonego łososia (porcja wynosi 100g)
  • na koniec ułóż plasterki świeżego ogórka, dopraw szczyptą pieprzu
Wafle dostarczą błonnika, łosoś zdrowych tłuszczy i białka, a serek z ogórkiem - nieco smaku. 

5. Koktajle warzywne i owocowe



Koktajle to świetny pomysł na przemycenie wielu witamin i minerałów w płynie. Można je komponować na wiele sposobów - owocowo, owocowo-mlecznie, owocowo-warzywnie i tylko warzywnie. Jako baza do przygotowania koktajlów doskonale sprawdzi się dojrzały banan, który nie dość, że naturalnie słodki, to także bardzo pożywny.

Jak przygotować?

  • wybierz ulubione owoce i warzywa - najlepiej sprawdzą się zielone jak np. szpinak, brokuły, pietruszka
  • wybierz ok. szklankę dowolnego płynu - tyle, by uzyskać pożądaną konsystencję koktajlu ; najlepsza jest woda, ale jeśli chcemy uczynić koktajl słodszym/bardziej pożywnym warto użyć jogurtu lub kefiru
  • wybierz ulubione zboża - niewiele, tak by zagęścić koktajl ; to mogą być płatki lub otręby owsiane, czy ugotowana wcześniej kasza 
  •  dla wzmocnienia smaku dodaj odrobinę soku z cytryny, miód, cynamon (jeśli koktajl jest na słodko)
  • dodaj niewielką ilość oleju lub orzechów, dzięki którym łatwiej przyswoisz witaminy
  • zblenduj wszystkie składniki
Moje propozycje to :

  • koktajl bananowy : 2 banany, szklanka jogurtu, łyżka otrębów owsianych, garść migdałów
  • zielony koktajl : 1 banan, 1 jabłko, 2 garście świeżego szpinaku, 1 szklanka wody, 1 łyżka siemienia lnianego, odrobina soku z cytryny 
  • pomarańczowy napój : 1/2 pomarańczy, łyżka rodzynek, szklanka maślanki, łyżka nasion słonecznika

You Might Also Like

0 komentarze

Wyświetlenia